כּוֹתֶרֶתכותרתמשפט או מבע באותיות גדולות ומובלטות בראש ידיעה, מאמר, כתבה וכדומה המתמצת את תוכנם או מרמז לו כּוֹתֶרֶת מֶרְכָּזִיתכותרת מרכזיתהכותרת העיקרית – כשלידיעה אחת יש כמה כותרות (למשל כותרת גג וכותרת משנה)
עִתּוֹן הָמוֹןעיתון המון צְהֻבּוֹןצהובוןשם קיבוצי: עִתּוֹנוּת הָמוֹן; כינוי לעיתונות מסחרית הפונה להמון; בִּמְקור המונח הלועזי טַבְּלוֹאִיד תבנית עיתון שמידותיה 25x35 ס"מ, שיוחדה באירופה לצְהֻבּוֹן – עיתון העוסק בידיעות בעלות אופי מִרְעָשִׁי
יוֹמַן רֶשֶׁתיומן רשת, בְּלוֹגבלוגאמצעי טכנולוגי המאפשר לכל אדם לפרסם במרשתת טקסט, תמונות, קטעי חוזי (וידאו) ושֵמע ללא מתווך (כגון מוציא לאור). יומן הרשת פתוח לצפייה לגולשים ומורכב מרשומות (ע"ע)
תְּנוּעַת גּוֹלְשִׁיםתנועת גולשיםנועד לכמת את סך התנועה באתר מסוים ולציין את מידת הפופולריות שלו. תנועת גולשים במרשתת מקבילה למדרוג (רייטינג) בטלוויזיה. רכיבים חשובים בו הם מְבַקְּרִים, בִּקּוּרִים, דַפִּים נִצְפִּים ועוד
מַצָּג רִאשׁוֹןמצג ראשוןהחלק העליון בדף מרשתת, המופיע ראשון על צג המחשב, בעוד חלקים אחרים בדף יופיעו רק לאחר שהגולש יגלול אותו למטה; לחלק זה חשיבות מכרעת, כי הוא בעל החשיפה הגדולה ביותר בדף
רֶשֶׁת חֶבְרָתִיתרשת חברתיתאתר או שירות שגולשים יכולים לפתוח בו כרטיס אישי, להעלות תכנים ולתקשר עם גולשים אחרים; את התוכן באתר מייצרים הגולשים ולא מערכת
הַפְנָיַת תֹּכֶןהפניית תוכן, הַפְנָיָההפניהתצוגה מקדימה של פריט תוכן המציגה אותו בתמציתיות, לרוב בכותרת, כותרת משנה ותמונה. הפניות מופיעות בדפי בית ובדפי מדורים. הקלקה עליהן תוביל לדף הכתבה עצמו
תָּגִיתתגיתמילת מפתח המשמשת אמצעי לקִטלוג כתבות: מוסיפים לכתבה תגית, המציינת בדרך כלל את הנושא המרכזי בה או אישים או גופים הנזכרים בה. דרך התגית אפשר להגיע לכל הכתבות באתר העוסקות באותו נושא
אִפְיוּןאפיוןכתיבה טכנית של סך המאפיינים, השימושים, הפעולות והתצוגה המרכיבים יחד אתר במרשתת. האפיון נועד לאנשים הטכניים, המתכנתים, שתפקידם להוציא אל הפועל את רצונות מתכנני האתר
לְשׁוֹנִיתלשוניתדימוי גרפי ללשונית בכרטסת המייצג שכבת מידע אחת; הלשוניות מאפשרות למשתמש לעבור בין שכבות מידע כשרק אחת מוצגת על הצג והשאר מיוצגות על ידי הלשוניות שלהן
הַאֲזָנָה מַקְדִּימָההאזנה מקדימההאזנה לתקליט או לתקליטור לפני השמעתו בשידור עצמו, בדרך כלל לצורך כיוון לנקודת ההתחלה או לכל נקודה מבוקשת, למשל לתחילת השירה אחרי הפתיחה המוזיקלית
קֶשֶׁר פְּנִיםקשר פניםנועד לקשר בין השַׁדָּר באולפן ובין הטכנאי או צוות ההפקה שמעבר לזכוכית לצורך תכנון, מתן הנחיות וכדומה במהלך השידור בלי שהמאזינים יוכלו לשמוע
תִּזְמוּןתזמוןמדידת אורכו של הקטע כדי להתאימו למסגרת השידור או לצורך תשלום זכויות יוצרים; המונח רווח אצל אנשי מקצוע גם במשמעות מֶשֶׁךְ (duration), כלומר אורכו של הקטע המיועד לשידור
חַדְשִׁירחדשירתקליט או תקליטור בן שיר אחד בלבד. זמרים נוהגים להפיק חדשיר ובו שיר אחד מתוך תקליט העומד לצאת לאור. את החדשיר הם נוהגים לתת לשַׁדָּרים להשמעה ברדיו
כִּוְנוּן קוֹלכוונון קולקביעת העצמה, איזון גון הקול וחיתוך גלי קול בתדרים מפריעים בערוץ הקלטה כלשהו לפני תחילת הקלטה. למשל, בדיקת עצמת הקול כך שלא יישמע חזק או חלש מדי ביחס לשאר רכיבי השידור
הַצְלָבָההצלבהחיבור – לפעמים אמנותי – של שני קטעי מוזיקה, כגון אות מוזיקלי ושיר או שני שירים; שני הקטעים משתלבים לזמן קצר זה בזה, הראשון הולך ונעלם והשני מתגבר. ההצלבה יכולה להיות קצרה, ארוכה או כמעט בלתי מורגשת – הצלבה רכה
סֶרֶט דְּמוּי תִּעוּדִיסרט דמוי תיעודיסרט עלילתי היוצר אשליה של סרט תיעודי. סגנון הסיפור והצילום ואמצעי המבע נועדו לגרום לצופים להאמין שהדמויות הבדיוניות קיימות במציאות
סִדְרָה בְּהֶמְשֵׁכִיםסדרה בהמשכיםקבוצת תכניות רדיו או טלוויזיה שכל פרק בה הוא המשך של הפרק הקודם, וכל הפרקים יחדיו יוצרים יחידה אחת. לדוגמה: "אל עצמי" (סִדְרָה בְּהֶמְשֵׁכִים לילדים) ברדיו; "רמת אביב ג'" בטלוויזיה סִדְרָהסדרהשלא כבסִדְרָה בְּהֶמְשֵׁכִים, בסִדְרָה כל פרק הוא סיפור לעצמו, למשל סדרת הטלוויזיה "כן, אדוני השר"
אַנְטָגוֹנִיסְטאנטגוניסטהדמות המרכזית שרצון-העל שלה מתנגש עם רצון-העל של הפרוטגוניסט. התנגשות זו מגדירה את הקונפליקט המרכזי של הדרמה, מניעה את עלילתה ומחוללת אצל הפרוטגוניסט שינוי מהותי
הַתָּרָההתרהמסקנה, התרה; החלק האחרון במבנה הדרמטי של יצירה ושל כל תת-מבנה שלה; בהתרה נסגרים המעגלים השונים של הסרט, והצופה משלים את המידע הדרוש לו להבנת הסרט
פֵּרָעוֹןפירעוןמיצוי המוטיבים שהושתלו בכִּינוּן: מימוש הפוטנציאל הדרמטי של סיטואציה שנבנתה בשלב מוקדם יותר בסרט ומיצוי הפוטנציאל הקולנועי של רכיבים מסוימים במבע הקולנועי שכוננו בסרט קודם לכן
הֶדְבֵּקהדבקהדבקה של רכיבים רבים שלכאורה אינם שייכים זה לזה: הדבק של סוגות, הדבק של רעיונות, הדבק של סגנונות, הדבק של ציטוטים, הדבק של תבניות מבע מנוגדות
תַּסְרִיט גָּלְמִיתסריט גולמישלב ביניים בפיתוח התסריט, בין תַּקְצִיר הסרט ובין התסריט המלא. התסריט הגולמי מכיל את כל הסצנות בסרט בלי דיבורי הדמויות, כלומר את המהלך הסיפורי המלא
אֲתַר הַסְרָטָהאתר הסרטהלוקיישן; אתר הצילום במשמעותו הפיזית, הממשית והגאוגרפית. מבחינים בין אֲתַר צִּלּוּם (=סֵט) כשהצילום נעשה באולפן, ובין אֲתַר הַסְרָטָה כשהצילום נעשה באתר מציאותי
תָּכְנִית צִלּוּמִיםתוכנית צילומיםתכנית ימי הצילום; לו"ז מפורט של כל ימי הצילום, בהתאם לסצנות ולאתרי הצילום, הכולל פירוט של מכלול צורכי ההפקה לכל סצנה וסצנה
מִצְלַם מִקּוּםמצלם מיקום, שׁוֹט מִקּוּםשוט מיקוםמצלם פתיחה של סצנה או של מקום חדש המראה את רוב הפרטים של מושא הצילום וסביבתו. מדובר בדרך כלל במִצְלָם עֲנָק של מושא הצילום בפעם הראשונה שהוא מופיע בסרט או בסצנה
חַלּוֹנִיתחלוניתמסגרת הצילום כפי שהיא נראית מבעד לעדשת המצלמה בשעת הצילום. הצלם מעצב את הצילום על ידי הרחבה או הצרה של החלונית או הזזתה לצד זה או אחר. ראו גם תְּמוּנִית
תַּצְלוּםתצלוםרוֹוח: סְטִילְס; תמונה יחידה שמצולמת בדרך כלל במצלמה רגילה (לא במצלמת חוזי (וידאו) ולא במסרטה). כאשר יש צורך להבחין בין צלם הסרט לצלם "סטילס" אפשר לנקוט צַלַּם תַּצְלוּמִים
עֲרִיכָה חוֹתֶמֶתעריכה חותמתהשלב האחרון של העריכה הממוחשבת: דגימת החומרים שמרכיבים את הסרט המוגמר באיכות מלאה, תיקוני צבע ותאורה, תיקוני תמונה אחרונים ויצירת כל פעלולי המחשב הרצויים
תַּבְנִיתתבניתהמדיום של החומר המצולם: פילם (35 מ"מ, 16 מ"מ וכו'), חוזִי (בטא, מיני די-וי וכיו"ב) וכן יחס הממדים של החלונית (סינמסקופ, סטנדרטי, ריבועי וכיו"ב)