ספרות: שירה (תשס"ח)

סינון
העתק
ספרות (תשס"ח, 2007)
אֶמְבְּלֵמָה אמבלמה טקסט המורכב משלושה רכיבים: מוטו, ציור סמלי המגלם את המוטו, ושיר המפרש את הרעיון המגולם בציור
העתק
ספרות (תשס"ח, 2007)
אַקְרוֹסְטִיכוֹן אקרוסטיכון בספרות משמש גם סִימָן; סידור שיר כך שהאותיות הראשונות של התחלות טורי השיר, מילותיו או בתיו יוצרות סדר מכוון – של אלף בית, של שם או מילה או משפט
העתק
ספרות (תשס"ח, 2007)
אָלֵגוֹרְיָה אלגוריה מטפורה מורחבת לממדי סיפור; סיפור שהעלילה והדמויות שבו מייצגות משמעויות שמחוץ לסיפור עצמו, אירועים ודמויות היסטוריים או רעיונות מופשטים
העתק
מונחים נוספים באותה המשמעות: אָפוֹרִיזְם (לועזי)
להרחבה
מונחים נוספים באותה המשמעות: אפוריזם (לועזי)
להרחבה
העתק
העתק
העתק
ספרות (תשס"ח, 2007)
קִינָה קינה, אֵלֶגְיָה אלגיה בתקופה הקלסית – כל שיר כתוב בדוּ-טוּר האלגי; לימים – שיר קינה, אבל במובן רחב מאוד, הכולל לא רק מוות אישי אלא גם אבדן ערכי העבר וכדומה
העתק
חלופות תקניות : שִׁיר עֲלִילָה
להרחבה
חלופות תקניות : שיר עלילה
להרחבה
העתק
מונחים נוספים באותה המשמעות: אֶפִּיגְרָמָה (לועזי)
להרחבה
מונחים נוספים באותה המשמעות: אפיגרמה (לועזי)
להרחבה
העתק
ספרות (תשס"ח, 2007)
אִידִילְיָה אידיליה שירה סיפורית על חיי אנשים פשוטים, לעתים קרובות כפריים
העתק
ספרות (תשס"ח, 2007)
אוֹדָה אודה שיר רחב יריעה וחגיגי, בעל מבנה ומשקל מורכבים, סגנון גבוה ונושא רציני. במקורו היווני העתיק – שיר שהושר בפי מקהלה לרגל ניצחון במשחקים האולימפיים
העתק
ספרות (תשס"ח, 2007)
פַּסְטוֹרָלָה פסטורלה יצירת ספרות מן הרנסנס ואילך על רקע כפרי, שעל פי המודל הקלסי שלה חגגה את הפשטות והשלווה שבחיי רועים ואיכרים בתוך תפאורה אידילית של טבע רוגע. קרובה במידה רבה לאִידִילְיָה
העתק
ספרות (תשס"ח, 2007)
פוּנְקְצִיָּה פּוֹאֵטִית פונקצייה פואטית לפי רומן יאקובסון: פונקציית הלשון הדומיננטית בשירה, ובה יש התמקדות בצורת הנאמר
העתק
ספרות (תשס"ח, 2007)
סוֹנֵטָה סונטה צורת שיר של ארבע-עשרה שורות, ששתי תבניות החריזה הנפוצות שלו הן: (1) האיטלקית: א-ב-ב-א-א-ב-ב-א (אוקטבה) // ג-ד-ה-ג-ד-ה (משושה, שיש לו גם תבניות חריזה אחרות); (2) השייקספירית: א-ב-א-ב (מרובע ראשון) // ג-ד-ג-ד (מרובע שני) // ה-ו-ה-ו (מרובע שלישי) // ז-ז (דו-טור חותם)
העתק
ספרות (תשס"ח, 2007)
כְּלִיל סוֹנֵטוֹת כליל סונטות קבוצת סונטות שהשורה האחרונה של כל אחת מהן היא הראשונה של הסונטה הבאה אחריה. מספר הסונטות הוא לרוב 15, אך הוא עשוי להשתנות. הסונטה החמש עשרה בנויה כולה מהשורות הפותחות את ארבע עשרה הסונטות שלפניה
העתק
העתק
ספרות (תשס"ח, 2007)
מַדְרִיגָל מדריגל צורת שיר מולחן, שמתכונתו המקורית (שניטשטשה עם הזמן) היא שניים או שלושה משולשים (טרצטים) ואחריהם דו-טור אחד או שניים
דלג למונחים